SAKO hledá cesty od odpadu k elektřině a ještě dál

  • 15. září 2022,
  • 8:23,
  • Brno,
  • Jana Dostálová

SAKO Brno hledá stále nové, efektivní a ekologické způsoby zpracování odpadu. Ať už se jedná o automatizovanou dotřiďovací linku či přeměnu odpadu v energii, Brno je oproti ostatním městům napřed. Například je prvním, které využívá pro svoz odpadu elektrický "kuka" vůz.

Reklama

Brno je jedním z mála měst, kde může během zpracování odpadu vzniknout nová energie a kde může být popelářské auto tiché a nenápadné. Jak je to možné? Začíná to tím, že svozový vůz sveze odpad z černých popelnic, tedy směsný komunální odpad a vysype ho do “díry”, které ve společnosti SAKO Brno říkají "bunkr".

“Z té se přikládá do těch našich kotlů a tam potom následně z toho tepla, které se vyrobí, vzniká v turbíně nebo v generátoru elektrická energie, kterou to potom nabíjíme,” uvedl Filip Leder, předseda představenstva, SAKO Brno

Ročně se takto energeticky využije více než 230 tisíc tun směsného komunálního odpadu. Tím se ročně pokryje spotřeba energie až dvaceti tisíc domácností a vyprodukuje se teplo pro 40 tisíc rodin. Zároveň také SAKO jako první v republice vyzkoušelo zapojit do provozu takzvaný “kuka” vůz, který jezdí na elektřinu. Ten je podle zástupců města výrazně ekologičtější a úspornější než klasický popelářský vůz na diesel.

“Pro představu takovýto vůz najezdí nějakých 2 000 km každý měsíc a spálí asi 450 litrů nafty. Samozřejmě v těch ulicích ten vůz pořád zastavuje, rozjíždí se, popojíždí, to znamená, že to množství zplodin, hluku a nepříjemného kouře v těch ulicích je enormní. Kdežto elektrický vůz žádné zplodiny, žádný hluk nevydává,” uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

“Jezdí se s tím úplně stejně jako s každým jiným autem, akorát je to potichu, všechno. Člověk slyší jiný zvuky než slyšel předtím s dieslovým autem nebo s autem na CNG, je to všechno jinačí” řekl Roman Bína, řidič, SAKO Brno.

Město plánuje v budoucnu využívat více vozů na alternativní pohon ať už elektrický či vodíkový v různých typech dopravy a u různých městských firem. SAKO Brno se dále stará o realizaci fotovoltaických a fototermických systémů na území města. Mezi další projekty patří zřízení automatizované dotřiďovací linky, likvidace černých skládek, výstavba bioplynky či vzdělávání obyvatel v podobě exkurzí a akcí pro veřejnost. Jak je vidět, odhozením odpadu do koše to zdaleka nekončí.




OPTIMIA facility s.r.o. - železniční stanice Brumovice
Brumovice
od 130 Kč/hod.

Detail

BRYVECASTA s.r.o. Dědice
Vyškov
od 14 200 do 18 900 Kč/měsíc

Detail

JARA stavební společnost, s.r.o. Vyškov
Vyškov
od 30 000 Kč/měsíc

Detail

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu