Trolejbusy jezdí v Brně už 70 let

  • 15. srpna 2019,
  • 19:17,
  • Brno,
  • Pavel Štěpánek

Na konci července roku 1949 vyjel do ulic Brna první trolejbus městské hromadné dopravy na trase od Hlavního nádraží do Slatiny. Dnes, o sedmdesát let později, má Dopravní podnik města Brna největší trolejbusový park a nejhustší trolejbusovou síť v České republice.

Stáhnout video
Reklama

Brněnská hromadná doprava zatím nemá svoje metro. Lidé se tak při pohybu po Brně mohou rozhodnout mezi tramvajemi, autobusy či trolejbusy. Právě tato elektrická kolová vozidla slavila v minulých dnech výročí.

“První trolejbus v Brně vyjel 30.července 1949, a to na trase od Hlavního nádraží do Slatiny. Dnes o 70 let později má Dopravní podnik města Brna největší síť trolejbusových linek a největší vozový park trolejbusů,” uvedla Hana Tomaštíková tisková mluvčí DPmB.

Nesporné výhody trolejbusů - menší hlučnost oproti autobusům, ekologická šetrnost, jsou aspekty, které rozvoji tohoto druhu městské hromadné dopravy dávají budoucnost. Tomu nasvědčuje i podpora elektromobility jako takové v posledních letech. V Brně jsou trolejbusy nedílnou součástí hromadné dopravy.

“Samozřejmě i právě díky tomu, že máme okolo 150 trolejbusů, 70% vozového parku je právě na elektřinu, takže samozřejmě elektromobilita a trolejbusy to jde dohromady,” dodala Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPmB.

Po Brně samozřejmě můžeme vidět moderní trolejbusy. Občas pak i ty starší, spjaté se sedmdesáti lety trolejbusové dopravy v Brně. Všechny tyto vozy jsou spjaté se jménem Škoda.

“Trolejbusy, které používá Dopravní podnik Brno jsou vlastně všechny Československé nebo České výroby ze Škodovky v Plzni a nebo v Ostrově nad Ohří,” vysvětlil Marián Čech, vedoucí technického provozu trolejbusů.

Pro historické jízdy při různých příležitostech má Dopravní podnik některé vozy zapůjčeny od Technického muzea.

“V budoucnu v Husovické vozovně zřídíme muzeum, kde budou vystaveny všechny naše retrovozy, které postupně opravujeme,” řekla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPmB.

Oproti autobusům nebo tramvajím má řízení trolejbusu svá specifika. Ani tak se však zájemci o tuto práci rozhodně nemusí ničeho bát.

“Je snaha těch dopravních podniků vlastně sjednotit tu legislativu takovou, abychom neměli bariéry při získávání řidičů pro trolejbusy,” dodal Pavel Ovečka, vedoucí dopravního provozu trolejbusů.

Kdo by se chtěl nejen s historickými vozy, ale i s dalšími zajímavostmi brněnské dopravy setkat, bude mít šanci 31. srpna na streetparty.

“Tam budeme prezentovat 56 vozů, od první koňské tramvaje až po současné vozy. A právě tam nebudou chybět ani historické trolejbusy,” uvedl Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPmB.

Trolejbusy a Brno, to je spojení, které funguje a ke spokojenosti cestujících do budoucna nejspíš dál fungovat bude




Kámen PLUS s.r.o. kamenolom
Luleč
od 25 000 do 35 000 Kč/měsíc

Detail

V-TRADE, s.r.o. - Kyjov
Kyjov
od 125 Kč/hod.

Detail

Optimus Via s.r.o. - obec Vyškov
Vyškov
od 18 900 Kč/měsíc

Detail

Dnešní premiéry

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu