Sociální sítě fungují jako platforma pro podnikání
- 27. září 2019,
- 16:22,
- Brno,
- Pavel Štěpánek
Sdílené auto, módní doplňky, IT technologie nebo gastronomie. Zmíněné obory mají společné to, že v rámci svého podnikání využívají majitelé menších a středních firem jako jeden z hlavních komunikačních kanálu sociální sítě.
Sociální
sítě a jejich používání už dávno nejsou doménou úzké části
převážně mladé populace. Jejich masivní popularitu stále
častěji využívají nejen začínající a nejen drobní a střední
podnikatelé. Výhodou je, že na marketing zde nejsou potřeba žádné
velké investice.
“V
okamžiku, kdy jsme začali vyrábět, tak to byl jeden stůl,moje
sestra u šicího stroje a čekali jsme, že buď budeme prodávat
pár kusů a nebo, když to nějakým způsobem zviditelníme a
ukážeme, tak samozřejmě budeme prodávat víc.a vlastně s tím,
že jsme začínali před loňskými vánocemi, tak dnes už posíláme
stovky motýlků do celé Evropy,” uvedl
Roman
Blahynka, zakladatel
firmy.
Relativní
dostupnost možnosti podnikání díky sociálním sítím a vůbec
virtuálnímu prostoru je nejspíš také důvodem zvyšujícího se
počtu žen mezi nově vznikajícími podnikatelskými subjekty.
“Dokonce
existují statistiky, že u nás začíná začíná podnikat strašně
moc žen, v Evropské Unii snad největší procento. A je to právě
díky tomu, že lze začít z domu, z počítače a při tom být
třeba na mateřské. Ulehčuje vám to tu práci z domova,”
sdělila
Monika
Ptáčníková, spoluzakladatelka Czechitas.
Drobní
a střední podnikatelé však nemusí spoléhat pouze na sebe.
“My
podporujeme malé a střední podnikatele v každé fázi rozvoje
podnikání. Od úplně začínajících podnikatelů, start upů,
přes malé a střední podniky, až po investory, kteří k nám
přicházejí ze zahraničí. Konzultujeme jejich rozvojové
programy, plány, a pomáháme jim například při exportu, při
realizaci vědy a výzkumu, propojujeme je s partnery z akademické
sféry a podobně,” popsala
Hana
Šindelková, ředitelka regionální kanceláře, CzechInvest.
U
mladých podnikatelů je často motivací, kromě čistě ekonomické
prosperity, také nějaká přidaná hodnota, často ve formě
například ekologického hlediska.
“Naší
důležitou motivací, krom toho umožnit lidem cestování autem, i
když žádné nevlastní, je i to, že uděláme ten prostor ve
městech pro lidi a zároveň ty lidi můžou jezdit ekologičtějším
a novějším autem, než kdyby měli vlastní,” vysvětlil
Pavel
Pančocha, provozující sdílená auta
Velikou
výhodou využití sociálních sítí při podnikání je možnost
oslovení obrovské skupiny lidí v krátkém časovém úseku za
velmi nízkých nákladů.
“Jediná
alternativa, pokud by se dalo mluvit, třeba o nějakých tištěných
reklamách, v rádiu, v televizi, tak samozřejmě, tam jsou vysoké
počáteční náklady, malá firma si to nemůže dovolit zpracovat
takovou reklamu,” doplnil
Roman
Blahynka, zakladatel
firmy.
Oproti tomu vytvořit post na sociálních sítích, sdílet jej pak buď veřejně, nebo s určitou skupinou lidí, je časově nenáročné a dnes už to dokáže v podstatě každý sám. A pokud to někdo nezvládá, opět je tu onen virtuální prostor, kde najdeme návod už téměř na všechno.