Příští rok se na přehradu vrátí loď Moskva
- 14. října 2019,
- 18:26,
- Brno,
- Jana Holubová
Nejnáročnější část oprav už má za sebou loď Dallas. Na brněnskou přehradu by se měla tato technická kulturní památka vrátit v létě příštího roku. Vedení dopravního podniku rozhodlo, že bude do současné lodní flotily zařazena pod původním názvem - Moskva.
V
roce 2011 zmizela z flotily lodí
na brněnské
přehradě loď Dallas, kterou původně pod názvem
Moskva postavili zaměstananci dopravního
podniku už v roce 1955. Letos byla odvezena ke kompletní
rekonstrukci, která
je v tuto chvíli
ze 40% hotova. Tu nejtěžší
etapu oprav má
za sebou.
"Čekají nás ještě další 4 etapy. Vlastně lodní systémy, inventář, obložení, dřevěný obklad, potom elektroinstalace, potom vlastně nátěry, povrchové úpravy," uvedl František Štefunka, vedoucí projektu, JESKO CZ.
Na každou i sebemenší opravu musí dohlížet památkáři. Loď by měla být v co největší míře zachována tak, jak vypadala v roce 1955. Musí ale splňovat moderní technické a bezpečnostní požadavky.
Musí být zachován tvar, materiál a technologie opravy, což není jednoduché. Každý ocelový díl například musí být přesně přebroušen, aby odpovídal stávající podobě lodi, která je ovšem nesymetrická, deformovaná a různě zkroucená.
"Ty díly nevyrábíme vlastně stejné pro levou a pravou stranu symetricky, ale vždycky se musí dopasovat přesně na milimetr," dodal František Štefunka, vedoucí projektu, JESKO CZ.
Na lodi bude nově také podle předpisů toaleta pro handicapované, která nahradí původní technickou místnost. Po rekonstrukci bude mít také plavidlo po letech opět stahovací okna, které připomínají, stejně jako mnoho prvků lodi, podobu starých tramvají brněnské MHD. Bylo také nutné rozhodnout, pod jakým nazvem se opravená loď vrátí na hladinu.
"Protože je to technická kulturní památka, tak jsme se rozhodli, že po své opravě se bude opět jmenovat Moskva," sdělil Miloš Havránek, generální ředitel, DPMB.
Aby se mohla Moskva přidat k současné lodní flotile, která každým rokem na brněnskou přehradu vyjíždí, bude potřeba během jara vybudovat nové molo. Samotná loď, která se do Brna vrátí nejpozději koncem června, bude muset projít ještě finálními úpravami.
"Loď, která přijede do Brna bude bez kormidelny, bude bez horního zábradlí, takže to se bude dodělávat všechno v Brně, budou se osazovat baterky, elektrické systémy, to všechno budeme dělat v Brně v loděnici," popsal Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy, DPMB.
Celá rekonstrukce významné technické kulturní památky vyjde na více než 15 milionů korun. Téměř třetinu pokryje dotace z národního programu ministerstva kultury. Opravená Moskva bude na hladinu spuštěna téměř po deseti letech s velkou slávou během plavební sezóny 2020.
"Já věřím, že to bude velká show a že řada lidí se přijde podívat a zavzpomínat na tu historii, kterou vlastně ta loď beze sporu má," řekl Miloš Havránek, generální ředitel, DPMB.
"Ty lidi, kteří si pamatují ještě tu starší flotilu před rokem 2010 tak ty si myslím, že si nenechají ujít jedinej den, kdy to popluje," doplnil Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy, DPMB.
Pokud se tak vedení společnosti dohodne, je možné že by byly v sezóně vyčleněny konkrétní dny a časy, kdy by loď jezdila. Zájemci by tak měli jistotu, že se svezou právě tou legendární brněnskou Moskvou.