Plavební sezóna na přehradě byla ukončena
- 1. listopadu 2019,
- 16:15,
- Brno,
- Pavel Štěpánek
Na Brněnské přehradě skončila 73. plavební sezóna. Symbolicky ji završil poslední jízdní okruh a závěrečný ohňostroj. Zpět na vodní hladinu se plavidla vrátí v dubnu příštího roku.
Poslední říjnové dny jsou každý rok posledním termínem, kdy
se lze projet po Brněnské přehradě lodí Dopravního podniku.
Plavební sezóna se po té slavnostně zakončí a a přehrada se
symbolicky až do příštího jara uzamkne “zlatým klíčem.”
Pro pracovníky Dopravního podniku však práce rozhodně nekončí.
“Nyní se budou
svážet přístavní můstky, po té dojde k vytažení všech lodí
na souš, tři z nich se umístí do hangáru, tři zůstanou na
venku a bude na nich probíhat pravidelný servis,” uvedla Hana
Tomaštíková, tisková mluvčí, Dopravní podnik města Brna.
Historie lodní
dopravy na přehradě se začala psát už 5.května 1946.
“Tehdy se plulo
jenom pod hrad Veveří a až následně se prodloužila plavební
dráha až do Veverské Bítýšky, kde je nyní současný konec,”
sdělil Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy, DPMB.
Počasí v
letošním roce docela přálo výletům na lodi po přehradě. To
vyplývá i z hodnocení sezóny ze strany dopravního podniku:
“Letošní
sezóna byla určitě úspěšná, přálo nám pěkné počasí a
mohli jsme tedy přivítat spoustu návštěvníků. Například v
loňském roce jsme měli trochu potíž se suchem a kvalitou vody. V
druhé polovině sezóny jsme zajížděli jen k hradu Veveří. V
letošní plavební sezóně jsme přepravili 245 tisíc cestujících,
což je přibližně o deset tisíc víc, než v loňském roce,”
upřesnila Hana Tomaštíková, tisková mluvčí, Dopravní podnik
města Brna.
V historii lodní
dopravy na přehradě se postupem času měnily jak typy lodí, tak i
jejich počet.
“V ten první
rok, v roce 1946 pluly jenom dvě lodě, následně se začaly
přikupovat další. Potom se dokonce začaly dělat lodě přímo
tady na přehradě. Nejvyšší počet byl sedm, nyní jich máme
šest,” vysvětlil Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy, DPMB.
Samozřejmě
současné lodě na přehradě jsou už jiného typu, než byly ty
původní. V příštím roce by se opět měla flotila Dopravního
podniku rozrůst díky opravě lodi Dallas, která se původně
jmenovala Moskva.
“Je to technická
kulturní památka, která bude zcela v novém kabátě, takže na to
se moc těšíme, že už nám bude po přehradě plout sedm lodí. A
taky chystáme druhou novinku, tou bude nová zastávka Nová Osada.
To je zatím pracovní název. Tato zastávka nahradí dvě stávající
Sokolské koupaliště a Osada,” nastínila plány Hana
Tomaštíková, tisková mluvčí, Dopravní podnik města Brna.
Šest, popřípadě
sedm lodí a přepravených přes dvě stě čtyřicet cestujících,
to chce určitě početný a sehraný tým. Zjišťovali jsme, kdo se
tedy o lodě a jejich provoz stará.
“Čtyřicet
lodníků, deset kapitánů a zázemí jsou čtyři kolegové na
údržbě a já s kolegyní jako vedení lodní dopravy,” doplnil
Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy, DPMB.
Tento tým se na nás, výletníky či cestující, bude těšit zase v příštím roce v květnu, kdy se plavební sezóna bude zahajovat. A u toho samozřejmě my budeme také.