Výzkum MENDELU se zabývá plýtváním potravin

  • 4. listopadu 2019,
  • 16:33,
  • Brno,
  • Pavel Štěpánek

Obyvatelé brněnských sídlišť vyhodí do popelnic ročně průměrně 33 kilogramů potravinového odpadu. U vilové zástavby je to asi 20 kilogramů a na venkově zhruba 21 kilogramů ročně. Takové jsou první odhady výzkumníků Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Stáhnout video
Reklama

Vědci z Mendelovy univerzity už několik let zkoumají, zda je možné ovlivnit spotřebitele, aby množství vyplýtvaných potravin snížili. Za sebou mají první část tříletého projektu ke zjišťování množství vyplýtvaných potravin v Brněnských domácnostech.

“My potřebujeme vědět tu základní bázi, protože nelze vlastně snižovat něco, co nemáme změřeno. Nemáme počáteční data, proto potřebujeme vědět, jaký je stav v České Republice. Musíme poznat vlastně kolik domácnosti plýtvají, proč plýtvají. To nás vedlo k tomu, abychom měli tento projekt,” popsala Marcela Tuzová, Ústav marketingu a obchodu, MENDELU.

Pokud chceme něco změřit či zvážit, musíme to ve většině případů fyzicky mít k dispozici. Zajímalo nás, jaká je tedy metodika získávání takzvaného reprezentativního vzorku odpadů.

“My postupujeme ve spolupráci se společností Greensolution dle certifikované metodiky. To znamená máme vytipované kategorie, které se měří, v rámci toho, když se sveze ten komunální odpad, tak se z té hromady odebere pomocí kvartace 200 kilo a ten se pak rozebírá,“ doplnila Marcela Tuzová, Ústav marketingu a obchodu, MENDELU.

K samotnému vytřídění kuchyňského odpadu se používají síta 4x4 respektive 2x2 centimetry. Takto získaný materiál se pak roztřídí na jednotlivé kategorie: pečivo, maso, mléčné výrobky a podobně. Samotný projekt je naplánován na tři roky.

“V rámci prvního roku probíhá pouze měření, kdy 4x do roka budeme v rámci ročních období zjišťovat skutečné vyhozené množství potravinového odpadu do směsného komunálního odpadu,” dodala Marcela Tuzová, Ústav marketingu a obchodu, MENDELU.

Na druhý rok jsou naplánovány intervence, informace a působení na zkoumané skupiny tak, aby se pozitivním způsobem změnilo jejich chování při nakládání s potravinami. Jde o takový komunikační mix, kterým chtějí autoři oslovit tři základní generace.

“Když se podíváme na ty intervenční módy, tak jsou dva. Jeden levnější - nálepky na popelnice, letáky, plakáty, jednoduchá sdělení na sociálních sítích. A pokud se podíváme na ten druhý mód, tam už by byly využity náročnější metody, workshopy, diskuzní setkání, akce vaření ze zbytků, tak, abychom toho spotřebitele byli schopni více aktivovat,” vysvětlila Lucie Veselá, zástupce hlavního řešitele projektu.

Poslední fáze projektu nastane ve třetím roce. Ta ukáže, jaký mělo působení na skupiny občanů dopad.

“V tom třetím roce už nebudou probíhat intervence, už budeme jenom měřit, zda to naše působení mělo nějaký dlouhotrvající účinek,” zakončila Marcela Tuzová, Ústav marketingu a obchodu, MENDELU.

Plýtvání potravinami je celkem zřejmý a výrazný problém. Podobné projekty, jako ten z Mendelovy univerzity jsou proto důležité a my jej v průběhu následujících tří let budeme sledovat i za vás.




Bartoň a Partner s.r.o. - Brno, Jihomoravský kraj
Brno
od 7 000 Kč/měsíc

Detail

BONAGRO, a.s. - Jiříkovice
Jiříkovice
od 30 000 do 33 000 Kč/měsíc

Detail

Beskydské uzeniny, a.s. - 02
Újezd u Brna
od 22 000 do 26 000 Kč/měsíc

Detail

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu