Brno se přidalo k digitálnímu varování obyvatel
- 6. listopadu 2019,
- 16:56,
- Brno,
- Jana Holubová
Brňanům, kteří využívají aplikaci Záchranka, teď bude v případě krizové situace chodit upozornění. Brno se připojilo k Praze a Plzni, kde už systém digitálního varování funguje. Občané se tak včas dozví například o rozsáhlém požáru nebo srážce městské hromadné dopravy.
Brno
se zapojilo do systému
digitálního
varování
obyvatel v krizových
situacích,
který
je nově součástí
aplikace Záchranka.
Tato aplikace, která
je ke stažení
zdarma je primárně
určena k rychlému
přivolání
pomoci v případě
nouze. Nabízí
možnost odesílání
polohy a dalších
potřebných
informací
na linku 155 a spolupracuje i s horskou záchrannou
službou.
„Nově můžou tísňové linky aplikaci Záchranka pro reverzní funkci s uživateli, to znamená využíváme uživatelské základny, která dnes tvoří více než 1,1 milionů lidí v České republice pro to, aby pokud se něco stane na nějakém území mohla tísňová linka komunikovat s zprávy o závažném ohrožení zdraví nebo života obyvatele na daném území zpět k těm uživatelům," popsal Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
Tato nová funkce je v provozu už na území Prahy a Plzně a čerstvě se zapojila i moravská metropole. Aplikaci si může stáhnout každý vlastník chytrého telefonu a pokud si nastaví místo svého bydliště, zprávy se už budou ohlašovat samy.
„V systému varovné upozornění, který naleznou v aplikaci pod záložkou informace mohou nově vybrat Brno jako svůj domácí region a pokud se na území Brna něco stane a krizový odbor magistrátu po domluvě s integrovaným záchranným systémem vydá toto varovné hlášení, dostává se všem uživatelům do aplikace," doplnil Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
Zde se zobrazí formou textu a odkazu na krizový portál příslušného kraje. O krizových situacích a událostech se tak občané dozvědí automaticky a bude tak možné rychleji reagovat.
„Ti lidé díky těm řekněme službě varování obyvatel tak tato vlastně funkcionalita je vlastně okamžitá a online a díky tomu je pochopitelně možné mnohem rychleji reagovat na pokyny integrovaného záchranného systému a vyhnout se tak případně nebezpečí a minimalizovat ty případné ztráty na životech, zdraví a majetku," telefonicky sdělil Jan Fencl, programový manažer, Nadace Vodafone.
Zprávy, které přes aplikaci uživatelům přijdou mohou upozorňovat například na otravu pitné vody, požár velkého rozsahu, chemickou havárii nebo třeba srážku tramvaje s trolejbusem, kterou Brno nedávno zažilo. Pokud se uživatelé krizové situaci díky zprávám nevyhnou a je třeba zavolat na linku 155, díky aplikaci je možné zaslat přímo polohu.
„Pokud to lidé použijí, tak my daleko rychleji jsme schopni lokalizovat místo té nehody," dodala Michaela Bothová, tisková mluvčí, ZZS JMK.
To je vhodné především na dálnicích, kde často volající těžko odhadne, kde přesně se nachází. Autor aplikace plánuje její funkce dále rozvíjet. V budoucnu by měl například systém sám odhadnout, kde se daná osoba nachází a podle toho zasílat digitální varování, aniž by musel uživatel zadávat název města.