Návrat spojů na hlavní nádraží se blíží
- 4. prosince 2019,
- 15:28,
- Brno,
- Jana Holubová
Patnáctého prosince se na brněnské hlavní nádraží vrátí odkloněné vlaky. Během rekonstrukce se mnohé změnilo a další práce ještě budou probíhat. Na provoz nádraží bude například dohlížet nové zabezpečovací zařízení.
Po dlouhých opravách se blíží vytoužený patnáctý prosinec, kdy se na brněnské hlavní nádraží vrátí odkloněné vlaky. Jednou z nejvýznamnějších akcí Správy železniční dopravní cesty, která byla příčinou výluky, je modernizace zabezpečovacího zařízení. Cestující i vlaky se tak vrátí na moderněji vybavené nádraží, jehož rekonstrukce má značný význam nejen pro moravskou metropoli.
"Do Brna jsou zavedeny dálkové spoje, tak znamená to zvýšení komfortu dostat se do centra, což naproti nádraží jako takovému je. Pro republiku, já bych spíš řekl pro cestující, to znamená nejvyšší způsob zabezpečení dopravy, každého zajímá bezpečnost, že se nic nestane." Jiří Svoboda generální ředitel, SŽDC
Jedná se o elektronické staniční zabezpečení 3. kategorie, které je napojeno na takzvané jednotné obslužné pracoviště.
"Moderní řízení provozu v uzlu Brno hlavní nádraží je realizováno ve třech úrovních. V té první úrovni máme k dispozici tři panelové průvodčí, kteří ovládají dílčí části železniční stanice Brno Hlavní nádraží." Libor Tkáč ředitel Oblastního ředitelství Brno, SŽDC
V řadě nad nimi je pak hlavní výpravčí, který má k dispozici operátorku, která ovládá informační systémy a operátorku hlavního výpravčího. Na celý provoz pak dohlíží směnový dozorčí. Tento systém by měl zajistit okamžitou reakci v případě problému, kdy je z centrály možné v případě potřeby přímo zastavit vlak. Rekonstrukce přinesla kromě zabezpečovacího zařízení i další změny.
"Součástí té rekonstrukce bylo i odvětví traťového hospodářství i rekonstrukce památkově chráněných mostů, řešily se prvky, které byly už nezbytné opravit nebo vyměnit, včetně konstrukce koleje jako takové. A samozřejmě i zkomfortnění na nástupištích jako takových." Jiří Svoboda generální ředitel, SŽDC
Práce budou ještě probíhat do jara příštího roku a celkové náklady činí více než 2 miliardy korun. Patnáctého prosince také vyjdou první pravidelné vlaky na obnovenou trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic. Ve stanici Židlochovice budou cestujícím sloužit dvě nová nástupiště a v Hrušovanech jedno ostrovní a jedno vnější. Zhruba do tří let by se mělo dočkat rekonstrukce také nádraží v Židenicích.
"Se tam vlastně přemístí ta stávající nástupiště k té ulici Bubeníčkova, aby tam byla těsná vazba na tramvajovou trať mezi Starou osadou a centrem města a současně tam také dojde k propojení a navázání té nově vznikající multifunkční zóny v bývalém areálu Zbrojovky směrem k tomu nádraží." Mojmír Nejezchleb náměstek SŽDC pro modernizaci dráhy
Na tyto změny ale bude třeba ještě nějaký čas počkat. Stejně tak si na nové nádraží počkají v Králově poli. Jana Holubová, televize Brno 1