Brněnská tříkolka sbírá data pro novou navigaci
- 19. února 2020,
- 13:44,
- Brno,
- Jakub Sabol
Programy, které seniorům či osobám s tělesným postižením vyberu tu nejméně náročnou cestu. Brněnští odborníci z VUT pracovali několik let na elektrické tříkolce, která jezdí ulicemi a sbírá informace o nejrůznějších překážkách. Z nasbíraných dat vzejde nový navigační systém.
Vytvořit mobilní navigaci určenou pro hendikepované, seniory nebo maminky s kočárky. Takový cíl si dala pražská mapová společnost. Podle jejího ředitele program může těmto lidem výrazně usnadnit běžné cestování.
„Ta aplikace vám vlastně umožní zadat vám jaké máte preference, schopnosti, jestli jste schopni řídit za tmy, ale také na základě toho, jak jste schopní se pohybovat, jak jste schopni přestupovat vám aplikace bude nabízet různé kombinace spojení a řekne vám jaký čas, jakou cenu a jaké parametry jednotlivé cesty mají a vy si poté vyberete tu, která je pro vás nejlepší.“ Radovan Prokeš ředitel mapové společnosti
Příkladem může být podle Radovana Prokeše například cesta z hlavního nádraží na nedalekou Joštovu ulici. V tomto případě čeká člověka s omezenou pohyblivostí hned několik překážek. Právě zmíněná aplikace mu ukáže, kudy je možné se vydat. Pro překonání přednádražního prostoru člověk musí využít rušný přechod na konci tramvajových ostrůvků. Odsud se do vybraného cíle na Joštově ulici dá dostat více způsoby.
„Tudy by vedla cesta, která vás jako první napadla k tomu, abyste se dostal do cílového místa. Jeden z problémů je, že ulice je poměrně dlouhá a za mokra může být kluzká. Navíc přímo v tomto místě jsme naklonění a z pohledu vozíčkáře, který je nahnutý v momentě, kdy se ten roh snaží objet.“ Radovan Prokeš ředitel mapové společnosti
V této chvíli by hendikepovaný využil druhé cesty přes obchodní dům, o té by se dozvěděl právě díky zmíněné aplikaci. Datové podklady pro tento program sbírá zbrusu nová tříkolka. Moderní přístroj je vyvrcholením tříletého snažení brněnských odborníků z Vysokého učení technického.
„Je to osazeno senzory, například laserovým dálkoměrem. Potom je tam kamera, která slouží jako zdroj dat pro neuronovou síť. Máme tam velice moderní minipočítač.“ Tomáš Gotthans spoluautor, Fakulta elektrotechniky VUT Brno
Spolu s nejmodernějšími navigačními systémy a výkonnou baterii, která umožní operačnímu pracovníkovi najet až 70 kilometrů, je tříkolka zatím nejefektivnějším řešením pro sběr těchto dat.
„Může to být například to, že cesta obsahuje hodně obrubníků, případně příliš úzké chodníky. My jsme dělali zatím testování. Kdy jsme srovnávali data, která se měří ručně a právě data získané díky tříkolce. To znamená, že máme nějaké testovací úseky.“ Tomáš Gotthans spoluautor, Fakulta elektrotechniky VUT Brno
„S tou tříkolkou jsme opravdu na začátku. V rámci české republiky máme dneska nasbíráno 330 kilometrů komunikací. Jsou to především silnice pro vozidla, cyklisty, jsou to tramvajové tratě. Máme dneska nasbírané chodníky, které jsou mimo silnice. Pokud máte ulici a podél ní je chodník, tak ten zatím odděleně nemáme, ale máme cesty přes parky, průchody přes budovy atp..“ Radovan Prokeš ředitel mapové společnosti
V plánu je nyní zmapovat několik obchodních center a terminály veřejné dopravy. Ve spolupráci s brněnským VUT chtějí vývojáři i nadále zdokonalovat principy tříkolky a pokračovat ve sběru dat, která mohou v budoucnu posloužit jako podklady nejen pro připravovanou navigaci. Jakub Sabol Televize Brno 1