DPMB rozšiřuje sbírku retro vozidel
- 19. srpna 2020,
- 11:01,
- Brno,
- Jana Holubová
Do sbírky retro vozidel Dopravního podniku města Brna přibyl historický autobus Škoda 706 RTO. Tento model vozil obyvatele Brna od šedesátých do začátku osmdesátých let. Koncem roku sbírku aktuálně čtrnácti retro vozů doplní i Karosa ŠM 11.
Dopravnímu podniku se po dlouhém snažení podařilo získat do sbírky retro autobus Škoda 706 RTO. Autobus je navíc renovovaný a pojízdný. Doplnil dosavadní sbírku retro vozů, která Brňanům připomíná, jak v minulosti vypadala a jak se vyvíjela městská hromadná doprava.
"Od roku 1958, kdy do Brna přišel první autobus Škoda 706 RTO, tak jich až do roku 1972 po brněnských ulicích jezdilo celkem 132, takže je to opravdu významná doba a bylo období, kdy jezdily po ulicích jenom tyto autobusy. Jejich největší sláva v polovině 60 let a i v této době jich právě do Brna chodily každý rok desítky,“ řekl Jan Seitl, provozní ředitel DPMB.
Tyto autobusy byly velmi spolehlivé a zvládaly i náročnější terén a nekvalitní silnice. Zároveň cestujícím poskytovaly na tehdejší dobu poměrně značný komfort. Měly polstrované sedačky a dveře na dálkové ovládání. Z několika různých vozů tohoto typu, které tehdy brázdily ulice Brna, se podařilo získat dopravnímu podniku variantu jednodveřovou.
"Právě ta výhoda jednodvéřovosti byla využívána k tomu, že právě autobusy jezdily o víkendu na zájezdy a nebo takové ty tradiční zájezdy ROH do Jeseníků, do Tater, tak jak to známe z filmu o panu revizorovi z Prahy. Takže tyto autobusy byly typické tím, že se využívaly pro zájezdovou dopravu,“ řekl provozní ředitel DPMB Jan Seitl.
Retro autobusy ve sbírce Dopravního podniku budou moci Brňané prozatím vidět při speciálních příležitostech, dnech otevřených dveří a během předváděcích akcí. Časem se však možná bude možné těmito vozy znovu svézt ulicemi moravské metropole.
"Do budoucna uvažujeme i s provozem těchto retro autobusů na nějaké speciální lince, třeba v létě se setkáváme s provozem historických tramvají na lince H4, tak se třeba setkáme do budoucna s historickými autobusy na lince lince H44,“ vysvětlil Jan Seitl, provozní ředitel DPMB.
Pětileté shánění kýženého retro autobusu by mělo být v budoucnu výjimečnou situací. Dopravní podnik už teď totiž myslí na to, aby jeden kus od každého využívaného modelu vždy zůstal součástí vozového parku.
"Poslední tento autobus byl vyřazen v roce 1988 a nikoho v té době nenapadlo alespoň jeden nechat ve vozovém parku DPMB. Takže my už jsme dneska nastolili tu novou cestu a každý autobus, co jsme kdy měli, z té typové řady, tak alespoň necháváme do budoucna,“ doplnil Jan Seitl, provozní ředitel DPMB.
Takzvané ertéóčko není jediným letošním přírůstkem mezi retro vozy dopravního podniku. Koncem roku vozový park doplní ještě Karosa ŠM 11.