V Brně přibývají nabíjecí stanice pro elektromobily
- 12. října 2020,
- 13:18,
- Brno,
- Jana Holubová
V Brně přibyly tři nabíjecí stanice na elektromobily, které zřídily brněnské teplárny ve spolupráci s městem. Nabíjení je rychlé, jednoduché a bez nutnosti registrace. Podobných stanic by v budoucnu mělo přibývat.
Teplárny Brno ve spolupráci s městem umístily v Brně tři nabíjecí stanice na elektromobily. Nacházejí se na Červeném mlýně v Králově Poli, v obchodním domě u Zvonařky a na Špitálce v Zábrdovicích. Nabíjení je jednoduché a bez nutnosti registrace.
„Jedna možnost nabíjení je přes webovou aplikaci. To znamená, že vy si pomocí QR kódu a aplikace tu dobíjecí stanici otevřete, zvolíte si způsob placení a částku, za kterou chcete dobít,“ popsal nabíjení Tom Kratochvíl, manažer alternativních zdrojů, Teplárny Brno.
Další možností, kterou teplárny plánují v příštím roce nabízet ve velkém, je nabíjení s registrací, díky které majitel elektromobilu získá čip. Ten mu obsluhu nabíjecí stanice zjednoduší. Stanice doplnily zhruba čtyřicítku těch, které už v Brně zřídili různí provozovatelé. Zvyšující se počet stanic reaguje na fakt, že čím dál více řidičů při nákupu auta zvolí právě elektromobil.
„Dneska se bavíme o stovkách řidičů, v roce 2025 už by to měly být tisíce a dle mnoha prognóz bychom se v roce 2030 měli bavit už o desítkách tisíc řidičů elektromobilů v městě Brně. Jak to bude ve skutečnosti, to uvidíme,“ řekl Tom Kratochvíl, manažer alternativních zdrojů, Teplárny Brno.
Pořizovací cena takového vozu je sice stále vyšší než cena aut se spalovacím motorem, avšak výrazně nízké jsou následné provozní náklady. A k nákupu mohou zájemce dovést i další výhody.
„Jedna z těch hlavních výhod je ekologický provoz, to znamená, vy nevypouštíte žádné emise, přispívá to k čistějšímu ovzduší ve městě Brně. A pak také to auto je velmi tiché,“ uvedl manažer alternativních zdrojů Tepláren Brno Tom Kratochvíl.
„To, co jsem si nastudoval o elektromobilech, mi dávalo smysl z pohledu ekologického, protože elektromobil nevypouští žádné lokální emise, a protože já se snažím žít ekologicky, tak mi to zapadlo do toho. Další aspekt byly provozní náklady, které s elektromobilem jsou opravdu nízké, pokud budu konkrétní, tak u mě to je 35 korun na sto kilometrů,“ prozradil Petr Beneš, majitel elektromobilu.
Přesto však tato auta nemusejí být pro každého. Baterie má omezenou výdrž a řidič je vázaný na počet kilometrů a na místa, kde jsou právě nabíjecí stanice.
„Brnu bych přál, aby ta možnost nabíjení byla mnohem větší, aby v každém parkovacím domě, u nákupních center, zábavních center byla možnost nabíjení,“ uvedl majitel elektromobilu Petr Beneš.
Do konce roku plánují teplárny zřídit ještě jednu další dobíjecí stanici, a to na Starém Brně, mezi Mendlovým náměstím a brněnským výstavištěm. Podle potřeb obyvatel by pak měly ve větším množství stanice přibývat v příštím roce.