Když dopravu řídí policisté, Brňané zmatkují

  • 12. října 2020,
  • 10:02,
  • Brno,
  • Jana Holubová

Brněnští řidiči zapomínají, jak reagovat na to, když dopravu řídí policista. Výměna semaforů na vytížených křižovatkách vyžadovala spolupráci policistů, kteří se museli potýkat s neznalostí jak řidičů tak chodců. Základní gesta jsou přitom lehce pochopitelná a znát by je měl každý.

Reklama

Kvůli výměně semaforů na frekventovaných křižovatkách v Brně bylo třeba začít řídit dopravu s využitím policistů. Například na křižovatce ulic Merhautova a Provazníkova se řidiči setkávali s takovým „lidským semaforem“ v nejvíce vytížených denních hodinách. Policisté se však často setkávají s tím, že řidiči nevědí, jak na základní gesta reagovat, váhají a chovají se zmateně, což může vést k dopravní nehodě.

„Řidiči nejsou zvyklí na řízení provozu křižovatky policistou, někteří jsou překvapeni a loví v paměti, jak se vlastně správně zachovat. Přitom z těch gest je poměrně jednoduché rozpoznat, i když si nevzpomenou, jak se mají chovat,“ řekl David Chaloupka tiskový mluvčí, Policie ČR, KŘP JMK.

Tato gesta by měl přitom znát každý majitel řidičského průkazu. Dále je třeba pamatovat na to, že pokyny policisty jsou nadřazeny světelným signálům i dopravním značkám. Takže i v případě, že by byl v křižovatce zdánlivě fungující semafor, řidič musí reagovat primárně na policistu.

„Na co je důležité reagovat, je vztyčená ruka, ať už s regulkou nebo bez ní, je to ekvivalent k žlutému světlu na semaforu, které značí „pozor, nějaká změna se bude dít“. Takže určitě na toto by řidiči, ale i chodci, měli reagovat,“ vysvětlil David Chaloupka tiskový mluvčí, Policie ČR, KŘP JMK.

„Hodně řidičů při tomto pokynu „pozor“ ještě projíždí křižovatkou, jedou pořád dál a nerespektují, že bude změna v ukazování a změna v řízení té křižovatky,“ řekl dopravní policista Marek Tichý, PČR.

Zastavit by vozidlo mělo před hranicí křižovatky. Řidiči však leckdy vjíždějí až do křižovatky a teprve tam zastaví, což může bránit bezpečnému průjezdu ostatních vozidel i výhledu na policistu. Se zmatenými reakcemi se policisté nesetkávají pouze ze strany řidičů, ale také od chodců. Přecházejí často křižovatku tak, jako by byla bez signalizace, tedy reagují na to, až jim řidiči dají přednost a policistu ignorují.

Chodci bych řekl, že neví skoro vůbec. Tam je velký problém, že oni to neví. Jsou tam maminky, mladí studenti, kteří nemají řidičské průkazy, ženy taky kolikrát nemají, takže v tom vidím teda dost velký problém,“ uvedl dopravní policista Marek Tichý, PČR.

Nehledě na to, že je mnoho chodců, kteří při přecházení telefonují a nevěnují pozornost tomu, co se kolem nich děje, což ohrožuje životy. Pro policistu je řízení dopravy náročná činnost, musí se dokonale soustředit a sledovat hned několik věcí najednou, na směnu ke křižovatce proto přijíždí po dvou či po třech.

Jsme tady třeba dvě nebo tři hodiny a konkrétně se střídáme jako policisté po dvaceti minutách, záleží na tom, jestli ta křižovatka je náročná, není náročná, jestli máme službu na začátku nebo na konci, takže zhruba 20 minut v křižovatce až půl hodinky a točíme se takhle dokola,“ doplnil dopravní policista Marek Tichý, PČR.

Řidiči i chodci by si podle policistů měli pravidelně osvěžovat znalosti a na podobné situace se připravit. Pokud jsou zmatení, stačí sledovat policistu. Ten totiž když vidí, že si dotyčný neví rady, nad rámec běžných gest se mu pokusí všemi možnými způsoby vysvětlit, co má dělat. Třeba jen kývnutím nebo posunkem rukou.




Fotovia s.r.o. - Rosice
Rosice
od 20 000 do 40 000 Kč/měsíc

Detail

V-TRADE, s.r.o. - Kyjov
Kyjov
od 125 Kč/hod.

Detail

MACH DRŮBEŽ a.s. - Moravany u Brna
Moravany
od 25 000 do 30 000 Kč/měsíc

Detail

Dnešní premiéry

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu