Pro DPMB byl rok 2023 úspěšný
- 23. ledna 2024,
- 20:14,
- Brno,
- Jana Dostálová
Více než jedna miliarda korun. To jsou tržby Dopravního podniku města Brna za rok 2023 a jsou nejvyšší v historii. A to i přes to, že se jízdné od roku 2012 zezvyšovalo. Stále více cestujících preferuje službu Pípni a jeď a počet těch s předplatní jízdenkou klesá.
Tržby Dopravního podniku města brna za rok 2023 poprvé v historii přesáhly miliardu korun. a to přesně o jednadvacet milionů.
“Za vysokými tržbami jednoznačně stojí velký zájem cestujících o přepravu MHD. Jsme rádi, že se přiklánějí k této formě dopravy, která je samozřejmě ekologická, mnohdy i rychlejší a samozřejmě i cenově dostupná, protože se v Brně nezdražovalo od roku 2012,” uvedla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPMB.
K vyššímu zájmu mohla přispět i frekvence spojů, mordejnější, klimatizované vozy i péče zaměstnanců Dopravního podniku. Zájem o předplatní jízdenky poklesl a čím dál více cestujících preferuje placení kartou při nástupu.
“Od zavedení služby Pípni a jeď, kdy si cestující jízdenku koupit přímo ve voze platební kartou, registrujeme každý rok větší a větší růst zájmu o tuto službu, protože je zkrátka jednoduchá a pohodlná. Cestující tímto způsobem kupují polovinu jednorázových jízdenek,” doplnila tisková mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Polovinu všech předplatních jízdenek tvoří roční šalinkarty. Poměrně úspěšná byla i novinka z loňského roku - jízdenka 8 cest po Brně, což je alternativa univerzální jízdenky. Do pomyslné kasy dopravního podniku neplánovaně přispěli i ti, kteří cestovali na černo. Na pokutách neplatiči uhradili přes 32 milionů korun, což je o 8,4 milionů více než v roce 2022.
“V loňském roce přistihli naši revizoři téměř 45 000 cestujících bez platného jízdního dokladu. Což je sice více než v letech předtím, ale na druhou stranu jsme zase provedli více kontrol. To znamená v tom celkovém přepočtu nám to vychází zhruba stejně, to znamená jeden neplatící cestující zhruba na dva vozy,” řekla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPMB.
Tržby z jízdného jsou pro Dopravní podnik nezbytným zdrojem financování celého provozu městské hromadné dopravy. Pro zajištění kompletní služby městu potřebuje podnik ročně téměř čtyři miliardy korun. Proto je klíčová podpora města, které letos na provozní náklady podniku uvolnilo částku 2,68 miliardy korun.