Venuše stokrát jinak: dětská díla ožívají na výstavě Venuše100
- Včera,
- 18:00,
- Brno,
- Miroslav Šálek
V Moravském zemském muzeu proběhlo v rámci projektu Venuše100 také slavnostní vyhlášení výtvarné soutěže Venuše stokrát jinak.
V Moravském zemském muzeu se při příležitosti zahájení výstavy Venuše100 odehrálo slavnostní vyhlášení výtvarné soutěže Venuše stokrát jinak. Soutěž inspirovaná nejstarší keramickou soškou na světě – Věstonickou venuší – vybídla děti z 5. až 9. tříd základních škol, aby tuto pravěkou postavu ztvárnily podle vlastní představivosti.
„Věstonická venuše je naprosto ikonická a jedna její zajímavost je taky ta, že na zadní její straně je otisk dětského prstu. My nevíme, kdo ji vyrobil, ale jedno víme jistě: dotklo se jí nějaké dítě. A tak nás napadlo, že by mohlo být hezké, aby žáci základních škol v Brně se pokusili vyrobit nebo namalovat Věstonickou venuši. Vyzvali jsme školy, aby zkusili vytvořit prostě Venuši stokrát jinak,“ představuje myšlenku celé akce náměstkyně pro vnější záležitosti Moravského zemského muzea Barbora Onderková.
„Přihlásilo se nám nakonec celkem 13 škol s 58 návrhy. A odborná komise vybrala deset oceněných výtvarných děl plus ještě jsme udělili dvě mimořádné ceny,“ říká vedoucí ústavu Anthropos Petr Neruda.
„Dnešní předávání cen byla úžasná událost. Nádherné prostředí, krásně zorganizované a navíc ještě mně trošičku běhal mráz po zádech, když si člověk uvědomil tu historii,“ popisuje své pocity z akce učitelka Tereza Friedl ze základní školy Hudcova v Brně.
Ještě před samotnou tvorbou děti poznávaly historický kontext slavné venuše. Učitelé jim přiblížili nejen její kulturní význam, ale i širší archeologické souvislosti.
„Jsem nachystala prezentaci, kde byla naše venuše plus ještě i jiné venuše, abychom měli srovnání třeba s velikostí, historií a podobně,“ říká učitelka Friedl.
„Tato soutěž propojila vlastně mezipředmětově výtvarnou výchovu, historii, potažmo tedy dějepis. To pro ty děti je prostě obohacující už samo o sobě,“ oceňuje přínos soutěže učitelka Dita Minaříková ze základní školy Staňkova v Brně.
Mladí výtvarníci dostali volnou ruku a jejich přístupy byly často velmi originální.
„Jako první mě napadlo zasadit Věstonickou venuši do prostředí sochy Jošta, ale potom jsem si řekla, že bude zajímavější, když ji postavím blízko brněnského orloje, protože to je více ikonická věc pro Brno,“ říká žákyně Alena K. ze základní školy Hudcova v Brně, která se v soutěži umístila na třetím místě.
„Nás napadlo, že uděláme Věstonickou venuši v nějakém moderním stylu. Naše venuše je moderní tím, že má sluchátka a copánky,“ říká Nela K. ze základní školy Chalabalova v Brně.
„Chtěli jsme dělat z keramiky, protože Věstonická venuše v originále je vlastně taky z hlíny,“ doplňuje její spolužačka Kateřina M., která se společně s Jitkou G. podílela na tvorbě keramické sošky.
„Nejvíc nás na tom bavilo asi být spolu a vytvářet to,“ uzavírá Nela.
„Podle toho obrázku jsem myslela, že ta socha, která je moc stará, tak ona, že je už v moderním světě. Má mobil, ona je v Japonsku. Mně se to líbilo dělat tu práci, bylo to zábavný a zajímavý,“ reflektuje žákyně Angelina S. ze základní školy Staňkova ze Školy bez hranic.
Všech 58 soutěžních děl je nyní vystaveno v Dietrichsteinském paláci a nabízí jedinečný pohled na to, jak legendární pravěká postava promlouvá k dětem 21. století. Společně s výstavou Venuše100 zde budou k vidění do konce září.