Brno přináší novou trať trolejbusů a průjezdný most
- 29. listopadu 2019,
- 16:37,
- Brno,
- Jana Holubová
Nová trolejbusová trať Novolíšeňská-Jírova je už připravena. Linky trolejbusů 25 a 26 jsou nyní prodlouženy díky zastávkám Bartákova a Rotreklova. Auta zase konečně projedou přes Zábrdovický most.
Letošní
30. listopad přináší
Brňanům úlevu
v dopravě. S tímto
datem se totiž otevírá
nová
trolejbusová
trať Novolíšeňská-Jírova
a současně také
dlouho uzavřený
Zábrdovický
most. Přestřihnout pásku
na obou místech
se vydaly zástupci
města, stavební
firmy, dopravního
podniku a dalších
zúčastněných
stran.
Na novou trať, která byla dokončena o dva měsíce dříve, než byl původní plán, čekaly obyvatelé Líšně už několik let.
„Když ti naši předchůdci budovali trolejbusovou trať vlastně do té spodní Líšně, tak skončili v tom roku 87 a vůbec nevím, proč nepokračovali dál, možná nebyly finance, bylo to plánovaný hospodářství, a od té doby jenom vím, že to různě prostě zvedalo a různě pokládalo z úrovně města a v podstatě až dejme tomu ta naše generace, nebo dejme tomu my, jsme ten projekt uchopili a hlavně jsme na něho získali tu evropskou dotaci, čímž to pádem si myslím, že to dohromady umožnilo konečně po těch třiceti letech ten trolejbus dotáhnout až sem do Líšně,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel, DPMB.
Právě díky penězům z Evropské unie bylo možné nastřádat dostatečnou částku, která byla na takto velký projekt potřeba.
„Byla to poměrně vysoká částka, bylo to 125 milionů dohromady, ale 85 % bylo z EU, to znamená na to, jak je to velká investice, to rozpočet města a dopravního podniku nezatížilo zase tolik, takže to samozřejmě také vítám, a rozhodně jsem ráda, že stavby tohoto typu probíhají, protože je to ve prospěch obyvatel města Brna,“ upřesnila Markéta Vaňková, primátorka, město Brno.
Novou trolejbusovou trať vítají i obyvatelé Líšně, kterým se cestování značně zjednoduší. Zeptali jsme se ředitele dopravního podniku Miloše Havránka, co by popřál během provozu nové trati řidičům vozů i cestujícím, kteří ji budou využívat.
„Součástí této stavby je samozřejmě nový sociální zázemí pro naše řidiče, komfortní odstavení vozů, tak ať řídí prostě dobře a bez nehod, a co se týče cestujících a obyvatelům Líšně samozřejmě přeji, aby si tu dopravu užívali, aby se jim zjednodušilo většinově to cestování do toho centra a ve spojení s našimi novými vozy, prostě tak, jak jsem říkal, jsme Dopravní podnik města Brna a jezdíme pro Vás,“ popřál Miloš Havránek, generální ředitel, DPMB.
Současně se také řidičům i městské hromadné dopravě znovu otevírá ulice Zábrdovická. Kompletní rekonstrukci, která začala 20. října loňského roku, se i přes komplikace podařilo dokončit o měsíc a půl dříve, než bylo původně v plánu.
„Přestože se stavba jmenovala Odhlučnění tramvajové trati Cejl-Zábrdovická a mnozí, i média, to považovaly za opravu Zábrdovického mostu, tak ten most zabíral jen 7% té zakázky a celkově šlo o rekonstrukci všech sítí, infrastrukturálních, které tady byly," doplnil Pavel Borek, ředitel, FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby.
V rámci stavby tedy došlo k výměně kanalizace a vodovodů a opravám plynovodů. Nově je komfortněji uzpůsobena zastávka Vojenská nemocnice, která je nyní bezbariérová. Uzavírky, které byly pro stavební práce nutné využil dopravní podnik i pro rekonstrukci trati v ulici Bubeníčkova. Vypadá to tedy, že měsíce, kdy se museli obyvatelé přizpůsobit omezením, nakonec přinesly své ovoce.