Brno kvůli ptákům polepí prosklené zastávky
- 29. ledna 2020,
- 14:33,
- Brno,
- Jakub Sabol
Až milion ptáků za rok podle odborníků v České republice uhyne v důsledku nárazu do prosklených budov nebo jiných objektů. Ornitologové se proto snaží, aby kontaktů těchto zvířat se sklem ubývalo. Proto kontaktovalo i brněnský magistrát.
Čtyři nové zastávky nově zdobí některé brněnské přestupní uzly. Na první pohled se zdá, že jsou hotové, ovšem není tomu tak. Dopravní podnik připravuje další úpravy. To potvrdila i jeho tisková mluvčí.
„Už v tuto chvíli jsou ty zastávky, tedy ty jejich prosklené části, jsou opatřené pásy pro šeroslepé, které by tu funkci pro ochranu ptáků měly plnit. Jakmile se zlepší počasí, tak plánujeme tam udělat ve větší míře tento polep tak, aby zdraví ptáků skutečně nebylo ohroženo,“ tvrdí Hana Tomaštíková mluvčí DPMB
Podnik byl osloven městem, které takto reaguje na popud Českého ornitologické společnosti.
,,My jsme tím apelem chtěli tlačit na vedení města, aby se nad problémem zamyslelo a případně využilo poznatků, které jsme v rámci této problematiky nashromáždili,“ říká Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické.
Podle ornitologů mají ptáci problém zaznamenat skleněnou plochu, případně si ji snadno spletou s prostředím, které je pro ně atraktivní. Stává se tak například v městských parcích, zahradách, lesoparcích nebo poblíž vodních ploch.
„Republikový odhad je zhruba milion ptáků, kteří se zabijí nárazem do skla a mezi to lze samozřejmě zařadit i zastávky hromadné dopravy nejen městské, ale i meziměstské,“ upozorňuje Viktora.
Spolek vyvinul aplikaci a spustil speciální webové stránky. Ty nabízejí mapový přehled nejrůznějších zastávkových přístřešků na našem území. Bezpečnost je označena barevnými symboly. Zelený odstín poukazuje na bezpečné skleněné tabule, červená barva naopak upozorňuje na výrazné riziko nárazu ptáků.
„Jednak to hodnotí odborníci, jednak je aplikace otevřená pro každého. Důležité je, že se jedná o jednoduchá kritéria, podle kterých člověk poklepem zvolí jednotlivé varianty. I pro pouhého laika není problém vyhodnotit nebezpečí té zastávky.
Při polepování je potřeba dodržovat vzdálenost jednotlivých prvků v závislosti na jejich velikosti. Žádný symbol by neměl být výrazně průhledný. První lepení podle Tomaštíkové nejspíše proběhne v únoru. Kromě čtyř nových přístřešků je Dopravní podnik na pokyn vedení města připraven polepit i další zastávky. Jakub Sabol Televize Brno 1.