Stavba tramvajové trati z Kampusu byla zahájena
- 15. října 2019,
- 18:46,
- Brno,
- Pavel Štěpánek
V Brně začala slavnostním poklepem základního kamene největší stavba tramvajové trati za poslední čtvrtstoletí. Spojí Starý Lískovec a Bohunice s univerzitním kampusem a fakultní nemocnicí. Ulehčí tak přetíženým a často zpožděným trolejbusům a autobusům.
Stavební firma zatím provádí sondy, aby zjistila skutečné
vedení inženýrských sítí a mohla pracovat na jejich přeložkách.
Stavba vlastní trati začne příští rok na jaře. První tramvaje
by měly k nemocnici vyjet za tři roky. Náklady činí 1,4 miliardy
korun, přičemž 85 procent nákladů se podaří uhradit z
evropských dotací.
“Ta fáze, ve
které jsme je docela úspěch, protože máme územní rozhodnutí a
můžeme pokračovat dál. Znám ty letité debaty, kam ta tramvaj
by měla dojet. Mluvilo se o osmičce o úvrati a tak dále. Je to
výsledek kompromisu jednání a výsledek názorů řady institucí,
městských částí a tak dále. Ta podoba, která je teď schválena
územním rozhodnutím je právě ta, kterou budeme chtít postavit,”
popsal Miloš Havránek, generální ředitel, DPMB.
Areál se začal
rozvíjet zhruba před 15 lety. K fakultní nemocnici a ubytovně
zdravotních sester přibyl kampus Masarykovy univerzity s několika
fakultami, velké nákupní centrum, Moravský zemský archiv. Denně
se do těchto míst přepravují desítky tisíc cestujících.
Možnost rychlé dopravy samozřejmě uvítají také studenti i
pracovníci univerzity.
“Pět tisíc
studentů je tady na Kampusu, na fakultách a výzkumném ústavu
Ceitec, takže je tady přes tisíc zaměstnanců, my máme velkou
radost, že umožníme zaměstnancům využívat veřejnou dopravu a
taky tím možná snížíme využívání automobilů,” vysvětlila
Marta Valešová, kvestorka, Masarykova univerzita Brno.
Trať se odpojí
od současné zhruba v místě dnešní zastávky Osová, která se
přesune blíže k městu. Poté se zanoří do tunelu, který bude
ústit u nemocnice. Konečná zastávka ponese jméno Nemocnice
Bohunice. Právě do nemocnice se v současnosti hromadnou dopravou
dostává dost složitě.
“Pacienti nebo i
naši zaměstnanci, stejně tak studenti, kteří u nás prodělávají
praktický výcvik, musí někdy komplikovaně přestupovat, 2x, 3x
ve středu města a stejně tak pacienti, kteří mají omezenou
pohyblivost, jsou handicapovaní tak pro ty ta doprava autobusy nebo
trolejbusy není úplně ideální pro ně,” uvedl Roman Kraus,
ředitel, FN Brno.
Pro vedení
nemocnice, ale hlavně její pacienty i pracovníky, je tedy
zprovoznění tramvajové tratě do Kampusu povzbudivou zprávou.
“Doufám, že se
podstatně zkvalitní a zpohodlní doprava do naší nemocnice, ať
už pro naše klienty, tedy pacienty, tak pro zaměstnance, protože
ta tramvajová doprava opravdu je nejpohodlnější ze všech typů
hromadné dopravy,” doplnil Roman Kraus, ředitel, FN Brno.
Cesta tramvají linkou 8 bude trvat od hlavního nádraží zhruba 15 minut a lidé nebudou trpět zpožděním, protože celou cestu jede tramvaj po samostatné kolejové trase. Při stavbě však budou muset Brňané strpět několikaměsíční výluku tramvají i krátkodobé výluky trolejbusů.
V budoucnu by měla
cestování do kampusu ještě usnadnit lanovka od pisárecké
vozovny, jejíž stavba se plynule připravuje.
Dobrá zpráva pro všechny, kdo využívají městskou hromadnou dopravu - do kampusu se bez přestupu dostaneme už v roce 2022.