Nový systém bude v Brně sčítat cyklisty
- 21. ledna 2020,
- 17:19,
- Brno,
- Jana Holubová
Ucelená data o cyklodopravě v Brně teď sbírá nový systém. Speciální kamery jsou nainstalovány na několika místech v Brně a sčítají jak cyklisty tak chodce. Nově získaná data pomohou lépe organizovat cyklodopravu v ulicích města.
Sčítat cyklisty v Brně nově pomáhá kamerový systém. V pondělí byl po testech spuštěn na ostro a na internetu nebo na totemu u budovy Brněnských komunikací si mohou kolemjdoucí ověřit aktuální stav sčítání.
"Vzhledem k tomu, že jednak cyklistická doprava se stává stále oblíbenějším trendem v dopravě po městě, a zájem o ni si v podstatě vynutil nutnost monitoringu, bylo zřízeno několik měřicích bodů ve městě na vybraných lokalitách, na vybraných úsecích, tam, kde se pohybují jak cyklisti, tak ale i chodci." Vladimíra Navrátilová tisková mluvčí, BKOM
"Jedná se o nějaké napravení křivdy nebo pokřiveného stavu v minulosti. Brno sčítá motorovou dopravu, Brno sčítá cestující v MHD, ale doteď Brno nemělo nějaká dlouhodobá, pravidelná a spolehlivá čísla o tom, kolik lidí se dopravuje pěšky nebo na kole." Vladimíra Navrátilová tisková mluvčí, BKOM
Vytvoření nového systému je druhou etapou projektu města Brna Řízení dopravy a sběr dopravních dat. Brněnské komunikace připravují pro brněnský magistrát sčítání dopravy ve dvouletém intervalu. Nově instalované měřicí body však poskytují okamžitá data, která jsou k dispozici on line.
"Údaje jsou sbírány systémem videodetekce. Potom pomocí GSM komunikace jsou odesílány na server centrálního technického dispečinku u nás na Brněnských komunikacích a veřejnost ta data může vidět na webové stránce dopravního informačního centra, je to webová stránka doprava-brno.cz jako cyklodetektory." Vladimíra Navrátilová tisková mluvčí, BKOM
Sebraná data mohou být zásadní při plánování nemotorové dopravy ve městě. Na jejich základě se dají připravovat takové kroky, které by pomohly více začlenit cyklisty do běžného městského provozu.
"K čemu to Brno může využít, je například při žádání o různé dotace, při rozvoji cykloinfrastruktury, může to využít při marketingu dopravy. Může to používat i k vyhodnocováních různých intervencí, když se někde vytvoří cyklostezka nebo cyklopruh, tak jak se to projeví na těch sčítacích profilech." Michal Šindelář zástupce spolku, Brno na kole
V současnosti se v Brně nachází zhruba 5 kilometrů cyklostezek vyhrazených pouze pro lidi na kolech a zhruba 16 kilometrů chráněných stezek pro cyklisty i pro pěší, které jsou nepřerušované.
"Brnu prakticky chybí třeba nějakých sto až dvě stě kilometrů chráněných opatření, které by zaručily to, že se lidé mohou bezpečně dopravovat po Brně na kole." Michal Šindelář zástupce spolku, Brno na kole
Pro nové sčítání, které by k zajištění bezpečné dopravy cyklistů mohlo přispět, bylo třeba nainstalovat ve městě téměř dvacet měřicích bodů.
"Jsou například na ulici Královopolské, na Kounicové, v městské části Brno-Komín, jsou v Černovicích, na ulici Lidické, v Nových sadech a nebo přímo tady, na Renneské třídě." Vladimíra Navrátilová tisková mluvčí, BKOM
Vypadají podobně jako pouliční lampy, avšak místo žárovek na jejich konci najdete kameru. Tato druhá etapa projektu města Brna stála 5 milionů dvě stě tisíc korun. Jana Holubová, televize Brno 1