Dopravní podniky v Česku bojují s krizí
- 11. června 2020,
- 10:00,
- Brno,
- Jana Holubová
Dopranvní podniky po celém Česku se potýkají s následky krizového období. Nejen, že společně hledají cesty, jak vyrovnat finanční ztráty, ale snaží se také najít způsob, jak získat zpět cestující. Plánují tedy spustit speciální marketingovou kampaň.
Sdružení dopravních podniků napříč republikou čelí těžkému úkolu navrátit cestující do svých vozů a najít způsoby, jak se vyrovnat s finančními ztrátami. Během období, kdy se z ulic vytratil život, přišly dopravní podniky o cestující a s nimi i o osmdesát procent výnosů z prodeje jízdného.
My jsme za dva a půl měsíce té koronavirové pandemie přišli o víc než miliardu na tržbách v rámci všech dopravních podniků české republiky, samozřejmě v závislosti na velikosti těch dopravních podniků." Tomáš Pelikán předseda, SDP ČR
Jednotlivé dopravní podniky řeší situaci různě. Ať už omezením přepravních výkonů, rušením některých spojů či omezováním plánovaných investic. Jaká podnik zavede opatření vychází také z toho, jak k situaci přistupuje vedení konkrétního města. To, co jim však v nepříznivé situaci pomohlo situaci zvládnout je právě existence Sdružení, do kterého je zapojeno celkem 21 podniků.
"My jsme si vyměňovali navzájem informace o tom, který podnik jaká opatření přijímá a některé podnik se třeba zdráhali něco použít nebo naopak chtěli něco prosadit vůči magistrátům a ta síla toho sdružení, že mohli říct "podívejte, většina dopravních podniků už takovéhle opatření přijala a pak to fungovalo." Martin Chval výkonný ředitel, SDP ČR
Jeden z možných kroků, který by podle ředitele brněnského dopravního podniku Miloše Havránka mohl pomoci, je rušení či omezení spojů, které jsou v současné chvíli nadstandardní.
"Existuje celý seznam a my ho právě předložíme městu Brnu a město v téhle chvíli musí rozhodnout o tom, že tam je ten ekonomický pohled, ale je tam i společenský a politický pohled. A v té chvíli to rozhodování řekněme bude někde ve spojení s městem." Miloš Havránek 1. místopředseda SDP a ředitel DPMB
Jedná se především o spoje, které byly vytvořeny například na žádost městských částí jako extra spoje. Kromě hledání cest, jak vyrovnat finanční ztráty, diskutuje sdružení o možnostech, jak získat zpět cestující. Připravuje proto speciální marketingovou kampaň.
"Jejím cílem bude přitáhnout cestující zpátky, přizvat je, aby nás nenechali jako dopravní podniky na holičkách, protože my je potřebujeme, oni nás taky potřebují, tak ať si vzájemně pomůžeme." Martin Chval výkonný ředitel, SDP ČR
"Jsme doteď utratili za dezinfekce, ochranné prostředky, generátory ozónu a všechny možné věci, které děláme skoro 70 milionů korun a musím říct, že věříme tomu, že vozy městské hromadné dopravy jsou bezpečné a proto budeme apelovat na cestující, aby se do nich vrátili." Tomáš Pelikán předseda, SDP ČR
Všechny dopravní podniky doufají, že se situace co nejdříve vrátí do doby před krizí, kdy se mohli pyšnit výjimečnými čísly. Podle nich členské dopravní podniky ujedou ročně více než 320 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 2,5 miliardy cestujících. A k nim právě míří zpráva a prosba o pomoc od těch, kteří jim zajišťují bezpečné cestování hromadnou dopravou.
"Chci pozdravit naše cestující, chci jim říct, že MHD je připravena pro ně, že je bezpečná, je čistá a že se těšíme na jejich návrat a že jim chceme sloužit a budeme jim sloužit tak, jak jsme jim sloužili před touto složitou dobou, která doufejme už skončila." Miloš Havránek 1. místopředseda SDP a ředitel DPMB
Těm, koho minou slova ředitele Havránka bude v brněnských ulicích v brzké době celou výzvu připomínat celá řada marketingových prvků. Bude-li se jednat o bannery, letáky, videa či další marketingové formy, je v tuto chvíli součástí diskusí Sdružení dopravních podniků. Nechme se tedy překvapit. Jana Holubová televize Brno 1